1. Kommunikation.

Jeg forstår fakta, men jeg forstår ikke begreber.. Eksemplevis tid. ”i gamle dage..”
kan for mig være i sidste uge, i sommers ellers da bedstefar var lille, for tusinde år siden siger mig intet.

2. Tag aldrig noget for givet.

Uden faktuelle oplysninger, er en antagelse kun et gæt. Måske kender
eller forstår jeg ikke reglerne. Jeg har muligvis hørt instruktionerne, men ikke forstået dem. Måske
vidste jeg det i går men jeg kan ikke genkalde det i dag. Måske har jeg selv kunnet hente mælk, men
pludselig vil jeg ikke det mere, hav så tålmodighed med mig. Skal vi ud, skal jeg mindes om at jeg skal
have jakke på.

3. Fortæl mig hvad du ønsker jeg skal gøre på en anvisende måde …

…, i stedet for at komme med et udsagn om det. “Du har efterladt et rod ved vasken!” er kun et udsagn om fakta for mig. Jeg er ikke i
stand til at udlede at det du i virkeligheden mener er, ” Vær venlig at vaske din malekop og put
papirhåndklæderne i skraldespanden”. Lad mig ikke gætte eller selv finde ud af hvad jeg skal gøre.

4. Fortæl mig hvad jeg må, ikke hvad jeg ikke må.

” Du må ikke gå på vejen” opfatter jeg som ”Gå
på vejen”, det er bedre at sige ”Du skal gå på fortorvet, det forstår jeg rigtigt

5. Giv mig direkte besked.

Giver du en generel besked til klassen ”Nu skal vi læse”, tror jeg den er til
de andre og ikke til mig. Få i stedet min opmærksomhed med ”Rasmus, vi skal læse nu”. Fortæl mig
kun en ting ad gangen. Er jeg ved at finde mine bøger så vent med yderligere informationer til jeg er
færdig, ellers stopper jeg med at finde mine bøger.

6. Hav fornuftige forventninger til mig.

Alle store skolesamlinger med hundredvis af børn på lange
rækker og en eller anden der taler monotomt om sliksalget er ubehageligt og uden mening for mig. Flex
dage, biografture eller andre begivenheder der bryder den daglige struktur. Måske ville jeg have mere
gavn af at hjælpe skolesekretæren med at samle nyhedsbrevet.

7. Giv mig ikke nederlag.

Mit selvværd er ikke ret godt. Tving mig derfor ikke i ud situationer eller
konkurrencer hvor jeg på forhånd lider nederlag. Det kan være:

  1. Spil jeg ikke kender eller hvor jeg ikke vinder en gang i mellem
  2. Hvem får først tøj på?
  3. Grovmotoriske udfordringer. Løb, hoppe på et ben, svømning, aftøring efter gymnastik.
  4. Vælg konflikter med omhu. Hvis jeg ikke selv kan tage sko på i dag, så hjælp mig, det er en lille
    ting.

8. Giv mig struktur.

Jeg vil gerne have struktur i hverdagen. Sker der et brud på strukturen i næste uge
skal du løse problemet for mig nu ellers er jeg bange indtil det er overstået. Det kan eksempelvis være
biograftur eller flexdage. Selv efter du har forklaret det til mig mange gange kan jeg vende tilbage for at
være helt sikker. Hav tålmodighed med mig.

9. Råb ikke ad mig.

Jeg vil høre råberiet og irritationen og blive bange og vil derfor ikke kunne regne
ud hvad jeg gjorde forkert. Tal med lav stemmeføring, og gå gerne i hug også, således at du taler på mit
niveau i stedet for at stå hævet over mig. Måske siger jeg at jeg var sur, men måske var jeg bange,
frustreret, ked af det eller jaloux. Jeg har svært ved at udtrykke mine følelser og er stædig selv om du
forsøger at komme med gode tiltag for mig.

10. Jeg foretrækker altid der er en voksen jeg kender i nærheden.

Jeg bliver let trykket og bange hvis jeg er alene sammen med mere end 2-3 børn af gangen, også selv om jeg kender dem i forvejen.

 

Et skriv vi har fundet uden at kende forfatteren